Annonsera på Avpixlat

Tidsskriften Brights temanummer om islam

Bright

Bright nr 2/ 2016 Tema Islam

KULTUR Tidskriften Bright blir alltmer intressant att läsa för dess kamp för ett sekulärt samhälle. I det temanummer som kom efter nyår tar redaktören Camilla Grepe ett ordentligt grepp om islam, den religion som Bright numera kritiserar i lika hög grad som kristendom (se Bright 2015 och förhandsinfo 2016). Grepe har för övrigt översatt Hege Storhaugs bästsäljare Landsplågan Islam från norska till svenska, se 1, 2, 3, och 4.

Det aktuella numret inleds med en ledare där Camilla Grepe konstaterar att organisationen Humanisterna anser det försvarbart med muslimska kvinnor i hijab. Hon anser att Humanisterna därmed viker ned sig inför islam. Humanisterna behandlar islm med silkesvantar i Facebook-trådar efter att ledande företrädare försvarat hijab på SVT Opinion i höstas. Därefter ströps debatten av Humanisterna själva menar hon.

 

MONA LAGERSTRÖM OM DO

Litteraturvetaren Mona Lagerström, som tidigare medverkat i Bright med ett inlägg om Muslimska Brödraskapets förtrupp i Sverige, skriver nu i Bright om Diskrimineringsombudsmannens kontakter med Muslimska Brödraskapets svenska avdelningar. I en mailkonversation med ansvariga på DO framkommer häpnadsväckande aningslöshet eller alternativt förnekande av vad personer som Rashid Musa, Mahmoud Aldebe, Aya Zemzem m fl står för. DOs inbjudningar och samverkan med Svenska muslimer för fred och rättvisa och Sveriges Unga Muslimer är ett ämne som borde intressera fler, t ex Johan Westerholm och Eddie Mohamed Omar (som dock medverkar, se nedan).

 

SVANTE BRANDÄNGE OM KORANEN

Den pensionerade kemiprofessorn Svante Brandänge, som också medverkat tidigare med analyser av Koranverser (se 1 och 2), går igenom vissa “paranoida passager” i islams heliga bok, Koranen. Han citerar verser som innebär direkta order från Muhammed till sina lärjungar att döda icke-muslimer, avkräva dem skatt mm. Några obehagliga smakprov:

När I möten dem, som äro otrogna, så halshuggen dem tills I anställt ett blodbad bland dem! Slån dem då bojor

Troende! Bland era hustrur och era barn kan finnas de som är era fiender; var därför på er vakt för dem

Tro inte på någon som inte bekänner sig till er religion

DEVIN REXVID OM BURKINI

Devin Rexvid, fil dr i socialt arbete i Umeå, medförfattare till Mäns heder och flitig debattör om islam (SvD, 24/1 2015), går igenom argument för och emot den muslimska baddräkten “burkini”. Han inleder med en jämförelse: tänk om det berömda fotografi från en fransk badort 2016 där två poliser står bredvid en burkiniklädd arabisk kvinna som tvingas klä av sig hade varit en kvinna i SS-uniform. Då hade många förstått polisernas reaktion och uppmaning. För Rexvid är burkini, hijab, niqab mm “politisk islams emblem och vapen för att vinna och upprätthålla kontroll över kvinnokroppen och för att utmana jämställdhet, sekularism samt individuella fri- och rättigheter”.

Han ser Frankrikes tillfälliga förbud mot burkini som en framgång och att fransmännen vet vad plagget symboliserar. Hijab är kittet i islams systematiska könsapartheid enligt honom och bör inte tillåtas i offentliga sammanhang. Men det finns nyanser: de flickor och kvinnor som tvingas bära skyddande klädsel (som påbjuds i Koranen) och de sk (mer eller mindre religiösa) “hijabaktivsterna” som våra egna Fatima Doubakil, Foujan Rouzbeh m fl. Sedan finns militanta kvinnliga islamister.

Devin Rexid slutar sin genomgång med att avfärda tanken att han som man inte skulle kunna uttala sig om kvinnliga klädesplagg. Det är till och med kontraproduktivt för (kvinnliga) kritiker att hävda det eftersom i så fall skulle män kunna avfärda kritik av patriarkalt förtryck med att det har inte kvinnor med att göra.

 

REXVID OM ADONIS

Devin Rexvid har ett till bidrag i detta nummer, nämligen en analys av debatten kring den Nobelpristippade syriske poeten Adonis bok Våld och islam. Boken har kritiserats i liberala mainstreammedier som Sydsvenskan och Expressen för att vara ytlig och, givetvis islamofobisk, om än förtäckt sådan. Adonis är lika fanatisk som de salafister som tolkar Koranen bokstavligt lyder kritiken.

Rexvid anser att kritikerna gör sig själva skyldiga till en slags kulturrasism när de förvägrar att arabländer ska kunna moderniseras och bli mer toleranta. Att avfärda Adonis kritik är att argumentera för att religionsfrihet och sekularism bara är något för västerlänningar. Till och med den blide persiske centrallyriske diktaren Hafez ses av Adonis kritiker som tecken på islams storhet, trots att det är tveksamt om Hafez verkligen var muslim. Idag hade han blivit korsfäst i sitt hemland Iran, men hyllades där för 1000 år sedan.

Till sist visar Rexvid att forskning som bl a Haideh Moghissi bedrivit att islam är en huvudorsak till stagnation i de länder där just denna religion dominerar. Att förkasta modernitet för den muslimska världen utan att erbjuda ett mer humant alternativ är enligt Moghissi att bekräfta islamister. Därmed hamnar även svenska kritiker av Adonis på samma sida som IS, Muslimska Brödraskapet, Iran och Saudiarabien.  Det pris Adonis får betala som förföljd islamkritiker av våldsamma islamister borde räcka för att förstå hans storhet och allvar.

 

EDDIE MOHAMED OMAR OM “ISLAMS STORHETSTID”

Poeten och islamkritikern Eddie Mohamed Omar går slutligen igenom begreppet “islams storhetstid” som gärna upprepas av studieförbundet Ibn Rushd, diplomaten Ingmar Karlsson och socialistiska islamofila Tro & Solidaritet. Men även välvilliga oinformerade västerlänningar tror att det muslimska Sydeuropa och kalifatet i Bagdad var något enastående för 1000 år sedan. De medeltida översättningar av antik filosofi och vetenskap som muslimer tillskriver sin religion gjordes ofta av kristna eller judar. Dessutom sågs tänkare som Ibd Rushd som en kättare, vilket ter sig märkligt eftersom det svenska studieförbundet med samma namn knappast står upp mot muslimsk överhöghet, tvärtom.

Omars översikt är snabb men han hinner igenom det mest spridda missförstånden om den sk “storhetstiden” inom islam. Texten har tidigare publicerats på Det Goda Samhället

Temanummer om med kritisk debatt om islam saknas bland de räddhågsna svenska kulturtidskrifterna, men Bright visar vägen och hur sådan kvalificerad debatt kan föras.

Jan Sjunnesson

Print Friendly
FacebookTwitter

OBSERVERA!

Kommentarer förhandsgranskas inte av Avpixlat och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Genom att kommentera intygar du att du är införstådd med och lovar att följa Avpixlats kommentarsregler.

Avpixlat på Facebook           
Donera
Donera med Swish
Annonsera på Avpixlat
Bojkotta bojkotten
SD Huddinge
Fakta om romer - artikelserie
SD Nacka
Yttrandefrihet 2.0 – Avpixlats nya teknik för fria kommentarer i gammelmedia
Bli medlem i SD
Hjälp till att sprida Avpixlat
Från sjuklövern till SD
Artiklar i samarbete med Dispatch International

Krönikörer

Mats Dagerlind
Björn Norström
Joakim Mårtensson
Jan Sjunnesson
Rolf Malm
John Gustavsson
MigiLeaks

Arkiv

Kategorier

Besökare


MediaCreeper Creeper

Boktips

PK-samhället

Boktips

Haveriet - Den humanitära stormaktens fall

Boktips

Rekyl - Jan Öhman Gustafsson

Boktips

M/S Estonia - Stefan Torssell

Boktips

Landsplågan islam - Hege Storhaug

Boktips

Därför är mångkultur förtryck - Nima Gholam Ali Pour

Boktips

Nötskalet - Arnstberg och Sandelin

Boktips

Candida Olsson - Arvid Klegg

Boktips

Romer i Sverige - Karl-Olov Arnstberg

Boktips

Framtidsmannen - Jan Sjunnesson

Boktips

Landet som försvann: Politiskt inkorrekta krönikor - Julia Caesar

Boktips

Farliga ord - Carlqvist & Hedegaard

Boktips

Islam under slöjan - Nils Dacke

Boktips

Låsningen - Jan Tullberg

Boktips

Invandring och mörkläggning - Arnstberg & Sandelin

Boktips

Invandring och mörkläggning II - Arnstberg & Sandelin

Boktips

Farliga ord - Carlqvist & Hedegaard

Boktips

Satis Polito - Jimmie Åkesson

Boktips

Inte svart eller vitt utan svart och vitt - Merit Wager

Boktips

Världsmästarna - Julia Caesar

Boktips

Absolut Sverige - Mikael Jalving

Boktips

Sverige 2020: Från extremt experiment till normal nation - Jan Sjunnesson