Annonsera på Avpixlat

Rektor tvingas pudla efter politiskt inkorrekt uttalande om studentbostäder i ökänt problemområde

Marita Hilliges, rektor för Högskolan Dalarna, tvingades be om ursäkt för att hon talat klarspråk om ett ökänt problemområde i Borlänge. Foto: Högskolan Dalarna.

PUDEL I Dalarna har rektorn för den lokala högskolan anklagats för “rasism”. Detta efter att hon uttalat sig om det problematiska i att ha studentboenden mitt i Borlänges mest ökända invandrarghetto eller “utanförskapsområde” som det kallas på politiskt korrekt svenska.

Ledningen för Högskolan Dalarna har sedan ungefär ett år tillbaks haft planer på att koncentrera all verksamhet till Falun. Högskoleutbildningarna i Borlänge skulle i så fall flyttas till Falun. För några dagar sedan visade det sig dock att Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, hade pekat med hela handen och beslutat att Högskolan Dalarna ska ha verksamhet i både Falun och Borlänge. Alltså har högskoleledningen fått lägga flyttplanerna på hyllan.

En orsak till den planerade flytten var att boendemöjligheterna för studenter bedöms vara dåliga i Borlänge. Två av stadens tre studentboenden ligger i det invandrartäta problemområdet Tjärna Ängar, en stadsdel som kommit att förknippas med hög kriminalitet och upploppsartade oroligheter. När det stod klart att högskoleverksamheten inte skulle flytta slog Marita Hilliges, rektor för Högskolan Dalarna, i ett pressmeddelande fast att frågan om studenternas boendemiljö nu har högsta prioritet.

Marita Hilliges menade att många studenter, framför allt kvinnliga, inte känner sig trygga när de tvingas bo i illa beryktade Tjärna Ängar. Hon krävde att Borlänges allmännyttiga bostadsbolag Tunabyggen nu både bygger fler studentboenden och förbättrar standarden på de befintliga boendena. Annars, menade Marita Hilliges, blir det omöjligt för Högskolan Dalarna att locka studenter till Borlänge. Rektor Hilliges var tydlig med att ett stort problem är just studentboendena i Tjärna Ängar. I pressmeddelandet uppges hon bland annat ha skrivit:

Bostädernas allmänna standard måste ses över och framför allt måste studenterna kunna känna sig trygga och inte oroliga för sin personliga säkerhet. Något annat kan inte diskuteras /…/ Om inget görs åt bostäder, bostadsområden och Borlänges attraktionskraft som studentstad är risken överhängande att det kommer att bli svårt – eller rättare sagt ännu svårare – att skapa en tillräckligt attraktiv studiesocial miljö för att ens upprätthålla nuvarande söktryck.

Marita Hilliges resonemang utmynnade i tre konkreta krav på Tunabyggen. Ett av kraven var följande:

Trygga studentbostäder: Ingen student ska behöva vara otrygg i sin bostad eller bostadsområde. Dessutom måste Borlänge som studentort förbättra sitt rykte bland blivande och nuvarande studenter. Inga studentboende på Tjäna ängar.

Marita Hilliges talade alltså klarspråk om något som med stor säkerhet är allmänt känt bland både studenter och anställda på Högskolan Dalarna, och som även ska ha framkommit i enkäter bland studenter; nämligen att många studenter vantrivs och känner sig otrygga i invandrartäta Tjärna Ängar. Det högskolerektorn sade i sitt utskick till pressen torde knappast heller ha kommit som någon överraskning för dem som följer nyhetsrapporteringen om integrationsproblem och kriminalitet i landets s.k. utanförskapsområden. Tjärna Ängar är ju ett av de områden som brukar nämnas tillsammans med t.ex. Rosengård i Malmö, Rinkeby-Tensta i norra Stockholmsområdet, Biskopsgården i Göteborg och Skäggetorp i Linköping.

Bostäder vid Kornstigen i "utanförskapsområdet" Tjärna Ängar i Borlänge. Att tala öppet om områdets dåliga rykte är dock ett uttryck för rasism, menar bland annat Borlänge multikulturella förening. Foto: Calle Eklund.

Bostäder vid Kornstigen i “utanförskapsområdet” Tjärna Ängar i Borlänge. Att tala öppet om områdets dåliga rykte är dock ett uttryck för rasism, menar bland annat Borlänge multikulturella förening. Foto: Calle Eklund.

Men i det politiskt korrekta Sverige är det som bekant strängt förbjudet att tala klarspråk om problem som är knutna till massinvandringen. Även om alla tydligt ser att kejsaren är naken är det en dödssynd att påtala detta faktum. Föga överraskande gick således två lokala “antirasistiska” grupper, ‘Dalarna mot rasism’ samt ‘Borlänge multikulturella förening’, till attack mot Marita Hilliges så snart innehållet i hennes pressmeddelande blivit offentligt.

Enligt de båda föreningarna hade Marita Hilliges, genom att tala klarspråk om hur Tjärna Ängar upplevs av många studenter, bidragit till att “svartmåla” och “demonisera” området. (Man kan förstås invända att de som främst ger Tjärna Ängar dåligt rykte är de invandrare som begår brott, ställer till upplopp och vägrar anpassa sig till det svenska samhällets normer. Det är emellertid oklart om medlemmarna i ‘Dalarna mot rasism’ och ‘Borlänge multikulturella förening’ reflekterat över detta ganska självklara faktum.)

Marita Hilliges är, såvitt Avpixlat kunnat utröna, 52 år gammal. Hon räknar sannolikt med att ha ett antal år kvar i sin yrkeskarriär, och hoppas kanske klättra ännu högre på karriärstegen. Hon är ännu inte tillräckligt nära pensionsåldern för att våga riskera att “hamna i frysboxen”. Följaktligen agerade Marita Hilliges på precis samma sätt som flertalet svenska myndighetspersoner skulle ha gjort i en liknande situation. Redan dagen efter att de båda mulitkulti-föreningarna kritiserat henne gjorde hon det som med ett modeuttryck kallas “en pudel”.

I ett andra pressmeddelande skrev rektorn för Högskolan Dalarna bland annat:

Jag förstår att det kan framstå som att vi svartmålat Tjärna Ängar och det vill jag be om ursäkt för, samtidigt som jag vill framföra en särskild ursäkt till de boende i området /…/ Många studenter som bor i området upplever det som otryggt, men självklart ska de studenter som vill bo i Tjärna Ängar kunna fortsätta göra det. Det var det fel av oss att säga att inga studentboenden ska finnas i Tjärna Ängar.

Hon kompletterade ovanstående med att bland annat säga:

– Jag är bekymrad över studenternas boendesituation eftersom hälften av studenterna har i enkäter framfört att det är problem i området. Jag vill att mina studenter – och de som bor där för den delen – ska ha en trygg boendesituation. Men jag vill inte racka ner på de som bor där, jag uttryckte mig klumpigt.

Marita Hilliges pudel räcker dock inte för den rättrogna “antirasisten” Angelica Andersson, ordförande i Dalarna mot rasism. Angelica Andersson säger till lokaltidningen:

– Visserligen ringde hon upp mig och bad om ursäkt och hoppades att jag hade hört på radion att hon ursäktat sig. Men det är ett problem att en person i hennes position säger en sådan sak. I går kväll hade jag ett tjejforum på Tjärna Ängar och de som var där var verkligen upprörda.

Det är oklart om deltagarna i Tjärna Ängars tjejforum i samma utsträckning upprörs över t.ex. grov gängkriminalitet och upploppsartade oroligheter i stadsdelen eller den ökade otrygghet och risk för sexuella övergrepp och trakasserier som särskilt just tjejer lever med i det nya Sverige.

OBSERVERA!

Kommentarer förhandsgranskas inte av Avpixlat och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Genom att kommentera intygar du att du är införstådd med och lovar att följa Avpixlats kommentarsregler.

Avpixlat på Facebook
Donera