Annonsera på Avpixlat

Bokrecension: Hege Storhaug ‘Islam – den 11 landeplage’

Hege Storhaug - Islam - den 11 landeplageRECENSION Med boken Islam: den 11. Landeplage  (Kolofon, 2015, 350 s) säger Hege Storhaug vid den islamkritiska norska tankesmedjan Human Rights Service stopp och belägg för fortsatt islamisering av Norge och västvärlden. Boken har efter bara 2 veckor fått tryckas om i en fjärde upplaga så intresset är stort, även från våldsamma motståndare som fått hennes framträdande vid en bokhandel nyligen att ställas in.

Hege Storhaug är särskilt lämpad att ta itu med islam i Norge. Hon har bott i Pakistan i ett par år på 1990-talet, det land som levererat de flesta muslimer till Norge inklusive de mest våldsamma och radikala. Den gången var hon mer accepterande och ville inte framstå som rasist i sin första bok om islam, Mashallah 1996. Idag menar hon att hon var naiv och den aktuella boken är delvis en uppgörelse med hennes egen vurm för islam och multikulturalism.

Boken är personligt skriven med utgångspunkt i hennes kännedom om muslimskt liv i Pakistan, det norska samhällets mottagande av de nya svårintegrerade invånarna och islams tidiga historia på 600-talet. Hon är såväl historiker som samhällsdebattör och reporter i denna omfångsrika bok, vars stil påminner om  Bruce Bawers och Mark Steyns uppgörelser med aggressiv islam och västs undfallenhet.

Fakta och verklighetsintryck blandas, som när Hege Storhaug vant tar på sig en slöja och beger sig inte bara in i norska moskéer och förorter utan även i brittiska, franska och svenska, hela tiden kommenterande med fakta och historiska jämförelser. Ett levande dokument om islam i Europa, inte alls bara Norge.

I Malmö, som ägnas ett helt kapitel, följer hon islamiseringen av Rosengård genom en äldre svensk kvinnas ögon – en trygg skånska som tills sist valt att  lämna området där det skjuts och där hon trakasseras på grund av sitt svenska ursprung. En annan stad som fått ett eget kapitel är Marseille, där Hege Storhaug erbjuds knark tio gånger på en timme av muslimer på gatan, och hon är ändå en norsk tant säger hon. Hur mycket skulle en ung man eller kvinna kunna stå emot?

Ett terrordåd som nämns i boken är massakern i Nairobi 2013 där en terrorist kom från norska Larvik, en liten ort där moskéer och muslimer kommit att dominera så pass att de norska invånarna inte vågar berätta om vad som sker i deras egen stad.  Storhaug har ett särskilt ont öga till den islamistiska organisationen Profetens Ummah i Oslo, Islams Råd i Norge, webbsidan Islam Net  och de undergivna norska medierna och myndigheterna. Även Høyres statsminister Erna Solberg får kritik för sin naivitet inför islam.  Svenska Örebro nämns med de islamistiska stiftelserna Al-Risahlah och Al-Haramin samt grundskolan Alsalamskolan, alla stödda från Saudiarabien. I Norge får de rika salafistiska saudierna inte bygga moskéer alls även om de försöker via dolda stiftelser.

Från en svensk horisont verkar  Norge vara lite mer öppet för islamkritik. 2010 sände norska statstelevisionen en dokumentär om det Muslimska Brödraskapet och Hege Storhaugs Human Rights Service bedriver med statligt stöd ordentlig kritik av islam, massinvandring och inskränkningar av tryck- och yttrandefrihet i Norge, något som skulle vara  otänkbart i Sverige 2015. Förutom Human Rights Service finns Document.no som har samma syften och ger ut islamkritiska böcker, se tidigare recension.

Ett särskilt smärtsamt kapitel handlar om en norsk konvertit, före detta narkoman men annars vanlig norsk gutt som dör för ISIS skull i Kobane 2015. Hans syster, också narkoman, övergår även hon till islam efter broderns död och utnyttjas i sin förtvivlan av cyniska muslimska imamer och härförare. Hege Storhaug kontaktar norska Säpo för att hindra kvinnan att resa ned till Mellanöstern och lyckas, vilket är det enda positiva i historien.  Kvinnans misär är hjärtskärande och att övergå till fundamentalistisk islam är steget innan döden – eller samma sak.

Vad ska då bli av Norge och väst  frågar sig Storhaug nu när vi importerat så många muslimer som inte vill integreras och inte vill försörja sig?

Jeg tror det er for sent å rydde opp på en god måte. Det er en forferdelig tung erkjennelse. Det smerter mig daglig.  Erkjennelsen kan illustreras slik: Jeg var så heldig å få stablet på beinene en solid grunnmur av mine foreldre de første leveårene. Det vad fylt med glede, letthet og sorgløshet, full av energi og pågangsmot/…/ Vil de politiske lederskapet i Norge og EU klare å stoppe den største folkevandringen Europa noensinne har opplevd fra denne delen av verden?

Hon tror att vi vet svaret om två till fem år. Fortsätter utvecklingen kommer Oslo ha en övervägande muslimsk befolkning innan 2030. Ett botemedel hon föreslår är att stänga alla radikala moskéer, de där den hårdföra ”Medina-islam” predikas till skillnad från de mildare med ”Mecka-islam”. Det är en uppdelning som även islamkritikern Ayaan Hirsi Ali gör i sin bok Reformera islam (förutom Ali och Storhaug har andra modiga kvinnliga författare stått upp mot islamism som Mona Walter, Hanna Gadbans Min Jihad och Irshad Manji  Det muslimska problemet.

För de som inte räds norskt bokmål, den enklare formen av norska, kan boken beställas via nätet tills dess ett svenskt förlag tar ansvar och uppammar mod nog att ge ut den. Vi kommer behöva läsa den – noga och med öppna ögon, för där finns de beskrivningar, analyser, historia och personliga intryck som alla måste känna till innan det är för sent.

Jan Sjunnesson

Print Friendly
FacebookTwitter