Annonsera på Avpixlat

Bokrecension: Kluvet land – antologi

Kluvet land - antologi

BOKRECENSION Kluvet land är titeln på en ny antologi med texter framför allt om sprickan mellan land och stad i Sverige. Boken ges ut på det egna förlaget Tryserum Gårdar Förlag av bonden och författaren Anders Bockgård som skrivit introduktionen och ett kapitel om maktfullkomliga medier.

Avsnitten innehåller självupplevda berättelser och detaljer från släkter och landsbygd, en del lantbrukspolitik (C och LRF) och rikspolitik (SD), om samernas historia och om den svenska feminismens irrgångar – totalt nio texter av åtta författare.

De berättelser och redogörelser som är mest unika handlar om sveket mot landsbygden, mest tydligt i tre texter; “Djurskydd” i Skåne, Vargfrågan – en brytpunkt mellan land och stad, och Mina strider med landsbygd och lantbruk i fokus.

Bonden Per-Ola Olsson berättar hjärtskärande om vad han uppfattar som rena övergrepp från djurskydd och lantbruksmyndigheter i Skåne. Hans far blev förföljd av några illvilliga inspektörer som satte i system att trakassera först fadern och sedan sonen. I anmälningar om bristande djurskydd uppfanns brister, foton på grannens kor användes och staket som inte hade med saken att göra blev till huvudsak.

Det är så många detaljer och rättsprocesser att läsaren ibland har svårt att hänga med, men Per-Ola Olsson har gott humör trots motgångarna och försöker reda ut alla trådar. Till och med bilder på poliser som tvingats delta i inspektioner finns med i boken, som om han skulle gå bärsärk på inspektörerna i fall han kunde. Det skulle i så fall vara förståeligt, om allt han skriver om är sant, vilket jag inte har någon anledning att betvivla. Varje arg och besviken mjölkbonde som retar sig på miljö- och djurskyddsinspektörer kommer känna igen sig.

Karl Danielsson är en jägare som försöker förstå båda sidor i den heta vargfrågan, även om han tydligt uppger var han har sin lojalitet, dvs. hos jägarna och de som vill hålla ned vargstammen av hänsyn till djurhållning, älgstam och bevarande av skog och mark. Vargens heliga status inom naturskydd och miljörörelse är honom främmande och han ger bra exempel på hur tokigt motståndarna tänker. Han välkomnar inte den nya Vargkommissionen som tillsattes i våras utan vill nå en kompromiss mellan de två lägren. Naivt kanske medger han, men lyssnar man på sakargumenten borde det vara möjligt.

Det tredje bidraget jag valt att uppmärksamma särskilt är en liten självbiografi av bonden och riksdagsmannen Staffan Danielsson (C) (som Avpixlat vid flera tillfällen uppmärksammat för sina inpass i migrations- och integrationsdebatten som ofta skiljer sig markant från den av Centerpartiets ledning påbjudna hållningen). Danielsson berättar om sin tid inom LRF:s ledning, som opraktisk bonde på Östgötaslätten och engagemanget inom Centerpartiet som går tillbaka till regeringen Fälldin II, 1979- 1982.

Vad som är mest intressant med Danielssons inlägg är hans kritik av den utopi som driver förespråkarna för ett helt ekologiskt lantbruk, dvs. KRAV, MP, Naturskyddsföreningen m fl. Genom att så hårt kritisera det traditionella jordbruket som står för 90 % av all produktion och utmåla det som giftigt och ohälsosamt har dessa ekologiska ivrare förvirrat konsumenterna.

I butiken finns tre val; de traditionella produkterna, de dyrare ekologiska och de importerade. Följden blir att konsumenten väljer de långt sämre utländska produkterna framför de traditionella svenska, som visserligen inte är fullt ut ekologiskt odlade men ändå håller en skyhögt högre standard internationellt sett. Danielsson vill för övrigt se ett bättre tullskydd för svenskt jordbruk.

Det bästa blir det godas fiende, brukar man säga och med det mena att det allra bästa är så ouppnåeligt att även det näst bästa, det goda, inte ses som ett alternativ. Vi förstår inte att uppskatta att vi redan har världens bästa jordbruk, utan ska lägga på mer regler och skatter, förbjuda mineralgödsel, höja dieselskatten och inför världens enda skatt på handelsgödsel.

Lantbruket är vidare enligt Danielsson inte betjänt av att Länsstyrelsen kan tvångsomhänderta djur utan förvarning eller av EU-migranter som bosätter sig i markerna och missbrukar allemansrätten. Dessa och många andra frågor engagerar denne stridbare och understundom vitsige landsbygdskämpe, som jag intervjuat. Dödshjälp, körkort, migration, FRA:s övervakning, försvar, höga pensioner till LRF:s ledare, Landshypoteksbanker med mera far förbi.

Boken Kluvet land kan beställas på www.tryserumgardar.se och lär ge gott om stoff till diskussioner runtom i byar och vid köksbord. Rekommenderas alla som vill att hela Sverige ska leva – på riktigt.

Jan Sjunnesson

Print Friendly